torsdagen den 25:e februari 2010

Euro NCAP

Euro NCAP  (European New Car Assessment Programme) 
är ett trafiksäkerhetssamarbete mellan många av Europas stater, biltillverkare och frivilliga organisationer. Målet är en säkrare trafikmiljö, liksom färre personskador i samband med olyckor. Det praktiska arbetet består i princip av krocktest med olika former av simulerade olyckor. Man testar även hur fotgängare skadas i samband med kollisioner. Den aktuella bilen skall uppfylla speciella kriterier för att uppnå en viss poängsats, som sedan sammanställs i ett resultat i form av stjärnor (1-5). Bilen betygssätts i hur väl den skyddar vuxna, barn, fotgängare och säkerhetshjälpmedel (såsåm elektronisk stabilitetskontroll, farthållare, etc.). Utifrån detta får den sedan ett totalt betyg, också 1-5 stjärnor. Euro NCAP:s tester, som bedrivits sedan mitten av 1990-talet, är idag i toppen av världens mest ansedda och ses, mer eller mindre, som en måttstock för säkerhet. Testningen är frivillig för biltillverkare men de flesta väljer att utföra den; resultaten påverkar säkerligen försäljningen av de testade bilarna, vilket biltillverkarna är högst medvetna om. Ett gott resultat används ofta i samband med annonsering.

De krocktest som utförs är:
  • Frontalkrock - Bilen körs in i en deformerbar barriär (med samma vikt som bilen) i 64 km/h.
  • Sidokrock - En deformerbar barriär körs in i sidan på bilen i 50 km/h
  • Stolpprov - Bilen körs från sidan in i en stople i 29km/h.

http://www.euroncap.com (sök på valfri bil och se hur säker den är)

måndagen den 22:e februari 2010

Stockholm lamslaget!!

Ingen kan väl ha undgått att helgens väder har lamslagit hela Stockholm. SL uppmanade alla Stockholmare att stanna hemma eller ta bilen till jobbet idag, jag tror dom flesta tog bilen =). Nog för att Stockholmarna är vana vid köer, men måndagen den 22/2-2010 tog priset. Att ta sig in till Stockholm va inte det lättaste, köerna började vid tex Skanstullsbron och ringlade sig nästan ända bort till Trångsunds avfart, och för dom som inte vet så är det en sträcka på säkert 1 mil!! Tycker lite synd om mina elever som fick sitta i en bilkö halva lektionen, men som jag brukar säga, bara och vänja sig. Bor man i Stockholm så kommer köer vara en del av vardagen.

//Patrik

onsdagen den 17:e februari 2010

Bilbälte??

Visste du att nästan hälften av alla dödade personbilister inte har använt bälte. Bältet halverar risken att dödas när man råkar ut för en olycka. Man har inte heller kontroll över sina egna olyckor eftersom de ofta förorsakas av någon annan.

Ingen av oss vill falla ut från ett hyreshus, inte ens från första våningen, men redan att falla från första våningen motsvarar att krocka i 30 km/timma och inte använda bilbältet. Att falla från tredje våningen är som att frontalkrocka i en hastighet av 50 km/timma.Ökar vi hastigheten till 70 km/tim motsvarar det vid en frontalkrock som att falla från sjätte våningen och slutligen att frontalkrocka i 90 kilometer i timmen är som att falla från tionde våningen. Så nästa gång du är ute och åker bil utan bälte i låt oss säga 50km/h. så kan du ju lika gärna prova att hoppa från tredje våningen =) Om vi för en liten stund funderar över baksätespassagerarna, så är procentandelen ännu större för dem, som inte använde sig av bilbältet. Om baksätespassagerarna ej använder bilbältet, så hjälper det inte mycket för föraren och framsätespassagerarna även om de använt tio bälten.Anledningen till detta är den levande kraften som uppstår vid en kollision. Detta beskrives enklast med följande exempel. I baksätet sitter en passagerare, som ej använder bältet och dennes vikt är ca 80 kg. Fordonet krockar i en hastighet av 50 km i timmen. Då uppstår en levande kraft motsvarande ca 3.5 ton som kommer fram emot föraren och framsätespassageraren.Du som förare har bälte på dig och skulle troligtvis ha överlevt, men i baksätet har du en elefant som kommer att krossa allt i sin väg, tänk på det nästa gång din polare inte vill ha bältet på sig.
Har du någon dålig eller bra erfarenhet av just biltältet? skriv gärna och berätta!

måndagen den 15:e februari 2010

Transportstyrelsen

Ska ni ansöka om tex körkortstillstånd så får ni räkna med att det kommer ta lite längre tid pga cirka 200 000 körkortsärenden har flyttats över från 21 länsstyrelser till Transportstyrelsen.


måndagen den 8:e februari 2010

Hemma igen!!

 
hej alla glada körkorts läsare =)

Thailand va underbart, lite tråkigt och komma hem till ett kallt Sverige bara.
Trafiken i Thailand är väldigt olik Sveriges, körkortet är i princip ditt när du har svarat på 2 frågor samt kört omkring på en parkering, så ni kan ju tänka er hur dom kör.
Det tutas tutas och tutas, filbyten hit och dit, hastighetsbegränsningar finns, men följs absolut inte.
En ren mardröm för en trafiklärare.... =)
Ecodriving har dom nog aldrig hört talas om, Bangkok är så förorenad av avgaser, så himlen är alldeles grådisig.

Är det någon som har nått önskemål om vad jag ska ta upp på bloggen så tveka inte och höra av er.

//Patrik

Veckans bild

Veckans bild

Dagens bild =)

Dagens bild =)

Vem kör först???

Vem kör först???

håll avståndet =)

håll avståndet =)