är ett trafiksäkerhetssamarbete mellan många av Europas stater, biltillverkare och frivilliga organisationer. Målet är en säkrare trafikmiljö, liksom färre personskador i samband med olyckor. Det praktiska arbetet består i princip av krocktest med olika former av simulerade olyckor. Man testar även hur fotgängare skadas i samband med kollisioner. Den aktuella bilen skall uppfylla speciella kriterier för att uppnå en viss poängsats, som sedan sammanställs i ett resultat i form av stjärnor (1-5). Bilen betygssätts i hur väl den skyddar vuxna, barn, fotgängare och säkerhetshjälpmedel (såsåm elektronisk stabilitetskontroll, farthållare, etc.). Utifrån detta får den sedan ett totalt betyg, också 1-5 stjärnor. Euro NCAP:s tester, som bedrivits sedan mitten av 1990-talet, är idag i toppen av världens mest ansedda och ses, mer eller mindre, som en måttstock för säkerhet. Testningen är frivillig för biltillverkare men de flesta väljer att utföra den; resultaten påverkar säkerligen försäljningen av de testade bilarna, vilket biltillverkarna är högst medvetna om. Ett gott resultat används ofta i samband med annonsering.
De krocktest som utförs är:
- Frontalkrock - Bilen körs in i en deformerbar barriär (med samma vikt som bilen) i 64 km/h.
- Sidokrock - En deformerbar barriär körs in i sidan på bilen i 50 km/h
- Stolpprov - Bilen körs från sidan in i en stople i 29km/h.
http://www.euroncap.com (sök på valfri bil och se hur säker den är)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar