Vilka som klarar uppkörningen avgörs till stor del av hur ”snäll” inspektören på körprovet är. Det kunde Metro avslöja i går. Nu rasar trafikskolorna mot att elever som bedömts för trafikfarliga för att köra upp ändå klarar uppkörningen när de kör upp privat.
– Det här har pågått länge. Det finns fall där vi kört med eleven en timme innan och sett att den är rent livsfarlig. Sedan gör de provet privat och kommer viftande med körkortet, säger Christer Lind från Isaks trafikskola i Eskilstuna.
Flera trafikskolor som Metro talat med pekar på hur främst ungdomar ger upp på körutbildningen och sedan ändå lyckas klara körprovet fast de inte anses redo. Inspektören vid uppkörningen får enligt flera en övermänsklig uppgift att på 45 minuter bedöma hela elevens körförmåga.
– Det måste lagregleras att man ska öva ett visst antal timmar på trafikskola. Det är ofta som eleverna inte är tillräckligt förberedda. Om alla regler vid uppkörningen skulle följas så är det inte många som blir godkända, säger Rim Dalali från Pedalens trafikskola i Södertälje.
– Det här har pågått länge. Det finns fall där vi kört med eleven en timme innan och sett att den är rent livsfarlig. Sedan gör de provet privat och kommer viftande med körkortet, säger Christer Lind från Isaks trafikskola i Eskilstuna.
Flera trafikskolor som Metro talat med pekar på hur främst ungdomar ger upp på körutbildningen och sedan ändå lyckas klara körprovet fast de inte anses redo. Inspektören vid uppkörningen får enligt flera en övermänsklig uppgift att på 45 minuter bedöma hela elevens körförmåga.
– Det måste lagregleras att man ska öva ett visst antal timmar på trafikskola. Det är ofta som eleverna inte är tillräckligt förberedda. Om alla regler vid uppkörningen skulle följas så är det inte många som blir godkända, säger Rim Dalali från Pedalens trafikskola i Södertälje.
Trafikverket: Vi gör ett gott jobb
Trafikverkets kvalitetsansvarige för förarproven är Christer Viberg. Han menar att myndigheten gör ett gott jobb vid proven och att Sverige ligger i framkant i Europa gällande körprov.Släpper ni igenom trafikfarliga elever?
– Jag vill påstå att vi gör ett gott jobb. Men självklart har vi kunder som är väl förberedda och ändå misslyckas och de som är mindre väl förberedda och lyckas.
Källa: Metro
Vill ej ha någon lagreglering med obligatoriska timmar hos någon trafikskola som skall tjäna ännu mer per pengar med sina ockerpriser.
SvaraRaderaKan nog lugnt säga att man borde göra något åt körproven, tex, ska inte bara en inspektör godkänna eller underkänna en elev utan det ska göras i samförstånd med trafikläraren innan man tar ett beslut, det slår helt snett med en bedömning på 25-50 min hur en elev kör just den dagen, förutsättningarna är aldrig samma, som tex. om en elev får en massa problem att lösa på sin körning så ökar risken att göra fel och därmed bli underkänd medan en annan elev kör exakt samma runda men inga problem dyker som behöver lösas klarar sig galant, fast denna eleven sätts ju aldrig på prov om han/hon hade klarat att lösa dessa uppgifter. Sen är bedömningarna sjukt olika mellan inspektörerna, dem är inte samspelta alls. Efter mer än 10 år i branchen kan jag lugnt säga att körproven måste ändras, sjukt att man inte gör något åt detta trots påtryckningar från nästan alla trafikskolor i hela sverige så lyssnar man inte
SvaraRadera